Skip to content Skip to footer

Terapia dislaliei (tulburări pronunție)

Termenul de dislalie desemnează o categorie specifică de tulburări de pronunție cu un caracter tranzitiv. Este vorba de tulburari în planul articulării sunetelor. Această tulburare exclude dizabilitatea intelectuală, tulburările neurologice, dizabilitatea auditivă sau alte afecțiuni medicale care pot împiedica articularea corectă a sunetelor.

Sunt Farkas Zoltan, logoped și  psiholog cu experiență  de 20 de ani. Vă aștept în cabinetul meu din București pentru a lucra ședințele de terapie a dislaliei.

Manifestări ale dislaliei

Principalele forme ale tulburărilor de pronunție sunt:
– distorsiunea (alterarea sunetului în cauză)
– omisiunea (excluderea sunetului în cauză de la nivelul cuvântului)
– înlocuirea (utilizarea în locul sunetului-țintă a unui alt cuvânt)

Tulburarea dislalică poate afecta fiecare sunet din inventarul sunetelor limbii. În acest context, alterarea unui anumit sunet poartă denumirea sunetului respectiv (betacism – pentru sunetul b, fitacism – pentru f etc).

Dislalia poate avea drept cauză factori de natură organică sau funcționala. Printre factorii de natură organică se pot menționa malformațiile de la nivelul maxilarului, mandibilei, limbii, palatului dur sau vălului palatin. Factorii de natură funcțională presupun un tonus muscular slab sau auz fonematic deficitar. Mai pot fi enunțate și cauze fiziologice care scot în evidență ritmul firesc de dezvoltare generală a copilului. Astfel, la vârsta antepreșcolară și preșcolară (intervalul 6 luni – 5 ani), componenta de înțelegere și execuție a limbajului se află în dezvoltare, fiind perioada de achiziționare a deprinderilor de articulare, de pronunție, ceea ce înseamnă că tulburările de pronunție din acest interval de timp sunt considerate nepatologice.

Terapia logopedică a dislaliei

Terapia logopedică a dislaliei are în vedere în prima fază evaluarea și dezvoltarea abilităților și deprinderilor premergătoare structurării limbajului, această fază împlicând exerciții pentru:
– motricitatea generală (abilități de prindere, motricitatea degetelor),
– motricitatea limbii, a mandibulei, a musculaturii gâtului, a musculaturii faciale),
– respirație (verbală și nonverbală)
– schema coprporală (pe propria persoană, pe o persoană aflată n față sau pe o păpușă)

Urmatoarea etapă, cea a emiterii sunetelor are ca obiectiv emiterea corectă a sunetelor, aceasta realizându-se prin mai multe metode, în funcție de particularitățile de dezvoltare și de vârstă.
v Se poate opta pentru emiterea spontană a sunetelor, care presupune utilizarea onomatopeelor sau a altor jocuri fonetice, poezii, frământări de limbă care să faciliteze apariția sunetului-țintă.
De asemenea se poate utiliza metoda derivarii sunetului care presupune că terapeutul emite cu copilul un sunet pe care acesta îl poate pronunța și care are elemente comune cu sunetul pe care dorește să-l obțina. De exemplu, sunetul ”m” poate fi derivat din sunetul ”a” dupa următoarea procedură: copilul rostește prelungit sunetul ”a” dupa care apropie maxilarele, reducând gradul de deschidere a cavității bucale și unind buzele, ceea ce conduce la apariția sunetului ”m”.

Daca sunetul nu poate fi corectat prin aceste metode, se poate utiliza metoda demonstrativă în care i se arată copilului, în fața oglinzii, modalitatea de formare a sunetului respectiv. Totodată pot fi oferite informații cu ajutorul planșelor în cazul în care copilul este suficient de mare pentru a le înțelege.

În terapia dislaliei, corectarea fiecărui sunet presupune utilizarea uneia din metodele descrise, iar odată ce au fost învățate de către copil, vom intra în ultima etapă, cea a consolidării și automatizării sunetelor. În această etapă se vor utiliza foarte des sunetele învățate, de data aceasta în poezii, propoziții complexe și în vorbirea spontană.

Pe tot parcursul terapiei logopedice, părinții trebuie să fie alături de copii, atât pentru învățarea și consolidarea sunetelor, cât mai ales pentru a-i încuraja.

Contactați-mă pentru a vă oferi mai multe informații despre terapia dislaliei. Prețul unei ședințe este de 200 RON.

dislallie copii

Zoltan Farkas – Psihoterapeut si Logoped din Bucuresti


Sunt licenţiat al Facultăţii de Psihoogie şi Știinţe ale Educaţiei, Babes Bolyai din Cluj-Napoca. M-am format ca psihoterapeut la APPAR şi sunt psiholog clinician cu drept de liberă practică eliberat de Colegiul Psihologilor din România.
Adresa cabinetului
Bd. Magheru 32-36, Sc. A, Et.6, Ap.38, interfon 38, București (Piața Romană) (se poate ajunge cu metroul – statia Piata Romana – sau cu mijloace de transport in comun: 79, 86, 97, 100, 168, 226, 301, 331, 368, 381) Program: luni – sambata 08 – 21
contact @ psihoterapeut-zoltan-farkas.ro

Zoltan Farkas © 2024. Toate drepturile rezervate

× Lasati un mesaj